Shopping Cart

آموزش تصویری نصب ویندوز 11

نصب ویندوز 11
فهرست مطالب

مقدمه

نسخه رسمی ویندوز 11 منتشر شد و حتی مایکروسافت این قابلیت رو در نظر گرفته‌است که ویندوز 10 را مستقیما به ویندوز 11 آپگرید شود، در این مقاله با نحوه نصب ویندوز ۱۱ آشنا میشویم. 

قبل از نصب تفاوتهای ویندوز 11 و 10 را بررسی میکنیم.

تفاوتهای ویندوز 10 و 11

بهینه سازی سخت افزار

در مقایسه با ویندوز 10، ویندوز 11 قابلیتهایی برای بهبود سرعت سیستم شما دارد. مایکروسافت در یوتیوب ویدیویی در مورد مزایای عملکرد و بهینه سازی در ویندوز 11 منتشر کرد. به طور کلی، مزایای عملکرد در ویندوز 11 تقریباً به نحوه مدیریت سیستم عامل جدیدتر فرآیندهای سیستمی که معمولاً هنگام باز کردن Task Manager می بینید، مربوط می شود.

 به طور کلی مایکروسافت مدعی شده است که کار زیادی برای مدیریت منابع انجام داده است مثلا منابع را بیشتر در اختیار اپلیکیشن هایی قرار داده است که صفحه آنها قابل رویت است(یعنی در بک گراند نیستند).مایکروسافت در واقع این را با نشان دادن اینکه چگونه حتی در زیر 90٪ بار CPU، برنامه اکسل در ویندوز 11 با سرعت زیاد باز می‌شود، با وجود اینکه CPU بسیار شلوغ است، آزمایش کرد. این شرکت می‌گوید که همین امر در مورد پوسته ویندوز 11 نیز صدق می‌کند که منوی Start و سایر جلوه‌های بصری را تامین می‌کند.

مرورگر Edge

علاوه بر این، از آنجایی که مرورگر Edge مرورگر منتخب در ویندوز 11 است اگر از این مرورگر استفاه‌کنید میتوانید 32 درصد در رم و 37 درصد در  CPU صرفه جویی کنید.
 
حافظه پنهان
آخرین بهبود عملکرد ردپای دیسک و حافظه پنهان مرورگر را پوشش می‌دهد. در ویندوز 11، مایکروسافت استفاده از فناوری های فشرده سازی را گسترش داد. در برنامه‌های غیر مهم مانند Sticky Notes، نرخ پیش‌فرض برنامه یک «خرد» خواهد بود. این بدان معنی است که در حالی که برنامه بارگذاری می‌شود، باینری ها از سیستم بدون در نظر گرفتن عملکرد برنامه بر حسب تقاضا کشیده می‌شوند. این می تواند به کاهش اندازه برنامه روی دیسک کمک کند و فعالیت به روز رسانی پس زمینه و ترافیک دانلود را کاهش دهد. در مورد کش مرورگر، مایکروسافت میگوید که اکنون از فضای دیسک کمتری استفاده میکند.
یکی دیگر از باگ‌های رفع شده منجر به خالی شدن پوشه‌ها در قسمت‌های مهم زیرسیستم شده است، اگرچه پوشه‌ها واقعاً بر عملکرد تأثیر نمی‌گذارند یا فضا را اشغال نمی‌کنند.
 

معایب ویندوز 11

در کنار همه این مزایا ایراداتی در ویندوز 11 مشاهده شده است که احتمالا در نسخه‌های بعدی برطرف شود، برای مثال سرعت  کمتر در استفاده از SSDهای NVMe(نسبت به ویندوز 10) و نشت حافظه (Memory Leakage) مثلا در زمانی که همزمان چند بار file explorer را باز کنید بعد از بستن برنامه ممکن است منابع سیستم هنوز هم اشغال شده‌باشند. البته این مشکل در ویندوز 10 هم برای مدتی وجود داشت و بعدا برطرف شد. همچنین ممکن است مشکلات دیگری هم باشد که بعدا مشخص شود.

منوی Start و Taskbar

Taskbar ویندوز 11
Taskbar ویندوز
اگر به تفاوت های بین ویندوز 11 و ویندوز 10 نگاه می کنید، بزرگترین آنها منوی Start و Taskbar هستند. در ویندوز 11، مایکروسافت Taskbar و منوی Startرا در مرکز صفحه نمایش می دهد. این باعث می شود تا کمی بیشتر شبیه MacOS و ChromeOS به نظر برسد. با این حال، در صورت تمایل، همچنان می توانید آن را به سمت چپ برگردانید.
صحبت از منوی استارت، در ویندوز 11، کمی ساده تر است. شما فقط یک لیست ثابت از برنامه‌ها را می‌بینید و به دنبال آن اسنادی که بیشترین بازدید را دارند در پایین صفحه قرار دارند. می‌توانید برنامه‌های خود را گسترش دهید، در فهرست اسکرول کنید و برنامه‌ها را به دلخواه پین کنید. ممکن است آشنا به نظر برسد، اما توجه به این نکته مهم است که ویندوز 11 پشتیبانی از Live Tiles را کنار گذاشته است. اگر واقعاً می خواهید اطلاعاتی را در منوی Start خود در یک نگاه ببینید، ویندوز 10 بهترین است.

 

Taskbar
در مورد Taskbar، توجه داشته باشید که تغییرات بزرگی در ویندوز 11 در مقایسه با ویندوز 10 وجود دارد. مایکروسافت کادر جستجو را در یک نماد جمع کرده و همچنین عملکردهای Cortana را در ویندوز 11 حذف کرده است. اگر Cortana را می خواهید، باید برنامه را دانلود کنید. جستجو همچنین با طراحی شناور و طرح بندی زبانه ای مشابه ویندوز 10 به مرکز صفحه نمایش منتقل می شود.
حتی Timeline ویندوز هم از بین رفته است. ویندوز 11 این ویژگی ویندوز 10 را به نفع قابلیت همگام سازی مایکروسافت اج حذف می کند. جایی که Windows Timeline در آن قرار داشت با دسکتاپ های مجازی جایگزین شد.
تغییر بزرگ دیگر نیز شامل انتقال آب و هوا در Taskbar به سمت چپ صفحه است. این در ویندوز 10 به عنوان اخبار و علایق شناخته می شد، اما در ویندوز 11 با ویجت جایگزین می شود. همچنان آب و هوا را خواهید دید، اما چیزهای دیگری مانند اخبار مورد علاقه خود، امتیازات ورزشی، ترافیک و موارد دیگر را نیز خواهید دید.

پشتیبانی از Multitasking و مانیتور خارجی

 
Multitasking در ویندوز 11
Multitasking در ویندوز 11

 ممکن است درباره بهبودهای Multitasking مایکروسافت در ویندوز 11 شنیده باشید و از خود پرسیده باشید که آیا این ویژگی به ویندوز 10 منتقل می‌شود یا خیر. خوب، این یک ویژگی انحصاری ویندوز 11 است و شما آن را در ویندوز 10 نخواهید دید.

در ویندوز 11، با Snap Layouts که پنجره های شما را گروه بندی می کند و در نوار Taskbar می کند، می توانید عملکرد Multitasking و سیستم خود را افزایش دهید. ماوس را روی دکمه Maximize نگه دارید و می توانید پنجره ها را در اندازه های مختلف کاشی کنید. ویندوز 10 این را نخواهد داشت. این ویژگی سنتی Snap را حفظ می‌کند، جایی که باید به‌طور دستی پنجره‌های خود را با ترکیبی از صفحه‌کلید یا با نگه داشتن ماوس در سمت خاصی از صفحه نمایش کاشی کنید.
 
مانیتور خارجی
 
یک یادداشت در مورد مانیتورهای خارجی وجود دارد. ویندوز 11 به یاد می‌آورد که چگونه ویندوز خود را روی مانیتور خارجی خود قرار داده‌اید و هنگامی که از مانیتور جدا می‌شوید و سپس دوباره آن را وصل می‌کنید، آن‌ها را در آن حالت ذخیره می‌کند. این یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات ویندوز 10 است که در نهایت ویندوز 11 به آن پرداخته است. 
به‌روزرسانی اخیر برای ویندوز 11 امکان مشاهده تاریخ و زمان را در تمام صفحه‌های ثانویه مجدداً معرفی کرد. بهبودهای اضافی برای Snap Layouts نیز در راه است تا بتوانید پنجره‌های باز خود را به بالای وسط صفحه بکشید و گزینه‌های مختلف را به‌جای دکمه Maximize ببینید.

مد تبلت

window-11-devices
window-11-devices

ویندوز 10 دارای حالت سنتی تبلت است که باعث می‌شود رایانه شما به یک تجربه منوی استارت تمام صفحه برود. در ویندوز 11، این حذف شده است.

در عوض، ویندوز 11 بیشتر شبیه به یک iPad عمل می کند، جایی که وقتی دستگاه خود را به تبلت تغییر می دهید، لمس کردن چیزها آسان تر می شود. حتی وقتی با انگشت خود آن را لمس می کنید، جلوه ای را در زیر پنجره خود خواهید دید. مایکروسافت همچنین ژست‌هایی را برای باز و بسته کردن پنجره‌ها، جابه‌جایی بین دسک‌تاپ و گزینه‌های جدید در Windows Ink Workspace اضافه کرده است. همه اینها در حالت تبلت ویندوز 10 نیستند، که درک آن برای بسیاری سخت بود.

تغییر Microsoft Store و اضافه شدن برنامه های اندروید

App Store در ویندوز 11 و ویندوز 10 بر اساس یک طراحی است. با این حال، فروشگاه برنامه ویندوز 11 پشتیبانی از برنامه های اندروید را از طریق اپ استور آمازون ارائه می کند. شما آن را در ویندوز 10 دریافت نخواهید کرد زیرا ویندوز 11 به زیرسیستم جدید ویندوز برای اندروید بستگی دارد.
در هر دو ویندوز 10 و ویندوز 11، فروشگاه همچنان به شما امکان می دهد برنامه های ویندوز را در هر دو سیستم عامل دانلود کنید. این شامل برنامه های UWP و برنامه های وب پیشرو می شود. با این حال، برنامه های Win32 مانند فایرفاکس، در حال حاضر منحصر به ویندوز 11 هستند.
این بخشی از تلاش بزرگ‌تر مایکروسافت برای آوردن برنامه‌های بیشتر به فروشگاه مایکروسافت است. حتی فروشگاه Epic Games در فروشگاه مایکروسافت است و مایکروسافت فروش آن را کاهش نمی دهد. مایکروسافت در بیانیه‌های خود گفته است که این کار برای تبدیل مایکروسافت استور به یک فروشگاه یک‌جا برای همه برنامه‌های رایانه شخصی شما است.
 
بعد از بررسی تفاوتهای ویندوز 10 و  11 به بررسی سیستم مورد نیاز برای ویندوز 11 میپردازیم.

حداقل سیستم مورد نیاز برای ویندوز 11

متداول ترین سوال کاربران بررسی پیش نیازهای لازم برای نصب ویندوز 11 روی کامپیوتر است. ویندوز 11 بر خلاف ویندوز 10 به سخت افزارهای قوی تر نیاز دارد در واقع قبل از شروع نصب ویندز 11 و استفاده از آن حتما می بایست مشخصات سیستم مورد نیاز نصب ویندوز 11 را مورد بررسی قرار دهید.  این پیش نیازها شامل حداقل فضای مورد نیاز، مشخصات سخت افزاری، گرافیک مورد نیاز و موارد این چنینی است. اگر کامپیوتر خود را در سال های اخیر تهیه کرده باشید به احتمال بسیار زیاد تمام سخت افزارها و سیستم  مورد نیاز ویندوز 11 را خواهید داشت. ویژگی های سخت افزاری مورد نیاز برای سیستم عامل ویندوز 11 به شرح زیر هستند:

 

ویژگی های سخت افزاری مورد نیاز برای سیستم عامل ویندوز 11:

 

  • پردازنده: پردازنده نسل هشتمی اینتل، پردازنده AMD Ryzen 2000 یا جدیدتر
  • حافظه رم: 4 گیگابایت یا بیشتر
  • فضای ذخیره‌سازی: حافظه 64 گیگابایتی یا بیشتر (هارد درایو یا SSD)
  • فرمور سیستم: قابلیت پشتیبانی از UEFI و SecureBoot
  • TPM: پلتفرم Trusted Platform Module 2.0 (که به صورت معمول روی مادربردهای سال 2016 به بعد یافت می‌شود)
  • کارت گرافیک: سازگار با رابط برنامه‌نویسی دایرکت ایکس 12 یا جدید همراه با درایور WDDM 2.0
  • نمایشگر: نمایشگری HD با حداقل رزولوشن 720p (معادل 1280 در 720 پیکسل)، حداقل ابعاد 9 اینچ و 8 بیت به ازای کانال رنگی
  • اتصال اینترنت و اکانت مایکروسافت: نسخه Home به هنگام راه‌اندازی ویندوز 11 برای دفعه نخست، نیازمند اتصال اینترنت و راه‌اندازی اکانت مایکروسافت است.

آموزش نصب تصویری ویندوز 11

ابتدا فایل نصب را از این لینک دانلود کنید:

دانلود ویندوز 11

1 – بعد از بوت سیستم برای نصب ویندوز مراحل نصب ویندوز 11 شروع می شود ، با دیدن تصویر زیر روی NEXT کلیک کنید.

2 – اکنون روی Install now کلیک کنید.

شروع نصب ویندوز 11
شروع نصب ویندوز 11

3 – درمرحله بعد  نسخه های مختلف ویندوز 11 را مشاهده می کنید پیشنهاد ما انتخاب نسخه PRO می باشد ، انتخاب کرده و روی next کلیک کنید.

انتخاب نوع ویندوز11

4 – مانند تصویر زیر تیک گزینه I accept را زده و روی Next کلیک کنید.

نصب ویندوز 11
نصب ویندوز 11

5 – در مرحله بعد پیشنهاد ما برای Clean install بودن ویندوز انتخاب گزینه Custom install می باشد.

آموزش نصب ویندوز 11
آموزش نصب ویندوز 11

6 – بعد از انتخاب محل نصب ویندوز 11، روی گزینه  next کلیک کنید.

محل نصب ویندوز 11
انتخاب محل نصب ویندوز 11

7 – در این مرحله صبر کنید تا پروسه نصب ویندوز 11 به پایان برسد.

پروسه نصب ویندوز 11
پروسه نصب ویندوز 11

تنظیمات بعد از نصب

8 –  کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب کشور ویندوز 11
انتخاب کشور ویندوز 11

9 –  کیبورد اصلی سیستم را انتخاب کنید.

انتخاب کیبورد ویندوز 11
انتخاب کیبورد ویندوز 11

10 –  در صورت نیاز از طریق دکمه  add layout برای اضافه کردن کیبورد ثانویه استفاده‌کنید.

اضافه کردن کیبورد دوم به ویندوز 11
اضافه کردن کیبورد دوم به ویندوز 11

11 –  بعد از انتخاب کیبورد دوم روی گزینه next کلیک کنید.

اضافه کردن کیبورد فارسی به ویندوز 11
اضافه کردن کیبورد فارسی به ویندوز 11

12 –  کاربری مورد نظر خود را انتخاب کنید. گزینه اول برای استفاده شخصی و گزینه دوم برای کاربری کاری یا آموزشی است.

انتخاب نوع کاربری ویندوز 11
انتخاب نوع کاربری ویندوز 11

13 –  در صورتی که Microsoft account یکی ایجاد کنید.

اضافه کردن حساب کاربری مایکروسافت
اضافه کردن حساب کاربری مایکروسافت

14 –  رمز عبور سیستم خود را تنظیم کنید.

انتخاب پین ویندوز 11
انتخاب پین ویندوز 11

15 –  دسترسی سیستم را به مکان و امکان ردیابی دستگاه را اگر تمایل داشتید فعال کنید و بعد از انتخاب روی accept کلیک کنید.

دسترسی‌های ویندوز 11
دسترسی‌های ویندوز 11

16 –  میتوانید بک آپ فایلها به one drive را فعال یا غیر فعال کنید.

انتخاب تنظیمات بک آپ ویندوز 11
انتخاب تنظیمات بک آپ ویندوز 11

17 –  در این مرحله روی no, thanks کلیک کنید.

18 –  با دیدن این صفحه نصب ویندوز 11 به اتمام میرسد و فقط صبر کنید تا برای اولین اجرا آماده‌شود.

18 –  به ویندوز 11 خوش آمدید.

در این مقاله به طور خلاصه و مفید به صورت تصویری نصب ویندوز 11 را برای شما توضیح دادیم.

ارسال رایگان

برای سفارشات بالای ۳ میلیون تومان

گارانتی ویژه

برای محصولات شرکت

مشاوره رایگان

در امور تخصصی