Shopping Cart

آموزش مقدماتی تعمیرات لباسشویی های اتومات

برد لباسشویی همه کاره نمایشگر فارسی OLED
فهرست مطالب

جلسه دوم:
آشنایی با کدهای خطا در لباسشویی‌ها

با نام خدا

دومین جلسه آموزش تعمیر لباسشویی اتومات را شروع می کنیم . این سری آموزشی توسط بخش فنی الکتروکالا ( کیمیا الکترونیک ) تهیه شده است و به صورت رایگان در بلاگ الکترو کالا منتشر می‌شود. جلسه دوم این آموزش برای آشنایی با کدهای خطا در لباسشویی‌ها‌‌ می‌باشد.

همانطور که در جلسه اول برد لباسشویی را تعریف کردیم برد کار مغز را در لباسشویی انجام میدهدو وظیفه کنترل اجزای مختلف سیستم لباسشویی را بعهده دارد.

در صورت بروز هر گونه خطایی در عملکرد دستگاه، ابتدا ماشین لباسشویی متوقف میشود و آلارمی بعنوان هشدار پخش میکند و کد خطا (error) روی نمایشگر ظاهر میشود . ارورهای لباسشویی به طور کلی میتواند 2 منشاء داشته باشد:

1- خرابی قطعات لباسشویی مثل هرکدام از سنسورها یا خروجی‌ها

2- خطای کاربر مثلا نبستن درب لباسشویی، باز نبودن شیر آبسرد و گرم و …

با توجه به کد خطا به دفترچه راهنما مراجعه و یا با سرچ در اینترنت متوجه عیب لباسشویی می‌شویم.وما در اینجا برای مثال جدول کد خطاهای برد لباسشویی شرکت کیمیا الکترونیک را آورده و در مورد خطاهای پیچیده توضیحاتی می دهیم.

 

جدول کد خطاهای برد لباسشویی همه کاره MSB901
جدول کد خطاهای برد لباسشویی همه کاره MSB901

هیدروستات

با توجه به جدول فوق از خطا شماره 1و2 که E01 وE02 است شروع می‌کنیم.

 

فرکانس هیدروستات الکترونیکی بین 25 تا 19 کیلوهرتز می باشد و برای اندازه گیری این فرکانس می بایست از اسولیسکوپ و یا بعضی از مولتی متر ها که فرکانسمتر دارند فرکانس را اندازه گرفت ویا با استفاده از نرم افزار همیار که توسط شرکت کیمیا الکترونیک طراحی شده و در اختیار تعمیرکاران و نصابان قرار گرفته است مقدار فرکانس هیدروستات را در قسمت تنظیمات آب مشاهده کنید.

قفل درب

خطا شماره 3 که E11 است مربوط به میکروسوئچ درب می باشد در اکثر لباسشویی ها برق اصلی قطعات از میکروسوئیچ درب عبور می‌کند ولی در برد لباسشویی کیمیا الکترونیک از میکروسوئیچ درب فیدبک برگشتی جهت حفاظت به کار برده شده است و یک رله قوی 16 آمپری جهت اتصال برق مصرف کننده ها استفاده شده است وابتدا صحت اتصالات میکروسوئیچ تا برد را با مولتی متر تست کنید پایه یک و سه میکروسکوئیچ را اهم چک کنید، حدود 900 الی 1200 اهم باید داشته باشد و سپس به پایه یک و سه برق 220 وصل کنید و زبانه میکروسوئیچ را فشار دهید در این حالت باید پایه 3 به پایه 2 توسط پلاتین داخل میکروسوئیچ اتصال برقرار کند و راه ساده تر در نرم افزار همیار در قسمت میکرو سوئیچ دکمه بسته شدن را بزنید سپس رله عمل کرده و با بستن در و درست بودن مدار و برد قسمت فیدبک میکروسوئیچ تیک می خورد و ما از سلامتی میکروسوئیچ مطمئن می شویم.

آب و شیر برقی

خطا شماره 4و5و6 که E21 و E22 و E23 است مربوط به شیر برقی ها می باشد و در حالت معمول می بایست سیم های شیر برقی ها را جدا کرده و یک به یک به شیر برقی ها برق 220 ولت وصل کنیم و ببینیم که شیر برقی ها عمل می کنند یا خیر و سپس با وصل کردن آب هیدروستات را با فرکانس متر مولتی متر و یا اسولیسکوپ چک کنیم ببینیم فرکانس تغییر می کند یا خیر و همچنین شلنگ رابطه بین هیدروستات و دیگ را نیز تست کنیم ولی در نرم افزار همیار در قسمت تنظیمات آب توسط زدن کلید شیر آب سرد ۱ و آب سرد دو و یا شیر آب گرم ،تک تک شیر ها قابل تست هستند و همچنین میتوانیم همزمان تغییرات فرکانس را در گوشی تماشا کنیم و از صحت عملکرد و شیر برقی ها و هیدروستات مطمئن شویم.

دمای آب و المنت

خطا شماره 7 و 8 و 9 و 10 و 11 که E31 و E32 و E33 و E34 و E35 مربوط به دما می باشد و می بایستی با اهم متر ابتدا اتصالات المنت و سنسور دما لباسشویی تست کنید و سپس مقدار اهم المنت که حدوداً 30 اهم و سنسور دما لباسشویی بین 5k ت 47k اهم بایستی باشد را تست کنید و سپس با تغییر دمای آب مقدار اهم سنسور دما ،را چک کنید تا از عملکرد آنها مطمئن شوید ولی در نرم افزار همیار در قسمت تنظیمات دما ،اگر سیمهای سنسور با یکدیگر اتصالی داشته و یا قعطی اتصال داشته باشد مقدار اهم سنسور 0 و یا 99999 نمایش داده میشود و همچنین با آبگیری لباسشویی و روشن کردن المنت لباسشویی با تغییر دما مقدار اهم سنسور کم می شود و بدین ترتیب خیلی راحت از عملکرد لباسشویی قسمت دمای لباسشویی مطمئن میشویم.

تنظیمات اولیه

خطای شماره 12 که E41 است معمولاً بعد از تنظیمات اولیه و برای اولین بار لباسشویی را روشن میکنیم نمایش داده می‌شود و این نشانگر این است که تمامی تنظیمات اولیه بدرستی انجام نشده است.

موتور

خطای شماره 13 که E51 است مربوط به موتور لباسشویی می باشد و می بایست توسط اهمتر اتصالات برد تا موتور و برد تا تاکوموتور را تست کنیم و همچنین موتور را در بیرون با ولتاژ مستقیم 220 ولت تست کرده و همچنین توسط فرکانس متر یا اسولیسکوپ فرکانس تاکو موتور را چک کنیم ولی با نرم افزار همیار در قسمت تنظیمات موتور با زدن کلید چب گرد یا راست گرد موتور هم عملکرد صحیح موتور و همچنین فیدبک تاکوموتور را تا میکرو چک نماییم و در صورت عملکرد صحیح تیک قسمت فیدبک آن ثبت می شود .

تخلیه

خطا شماره 14 و 15 و 16 که E61 و E62 و E63 است مربوط به پمپ تخلیه بوده و برای تست می‌بایست اتصالات سیم های پمپ تا برد و همچنین اهم سیم پیچ پمپ را که حدوداً 400 تا 500 اهم بایستی داشته باشد را با اهمتر تست نموده و سپس توسط ولتاژ 220 ولت را به پمپ وصل کنید و از عملکرد پمپ مطمئن شوید و همچنین مسیر صافی فیلتر پمپ و لوله خرطومی خروجی آن بازدید شود ولی در نرم افزار همیار با زدن کلید روشن شدن پمپ از عملکرد پمپ مطمئن و همچنین در صورت تخلیه آب مقدار فرکانس هیدروستات رو به افزایش نموده و براحتی از عملکرد پمپ مطمئن می شوید.

 

ارسال رایگان

برای سفارشات بالای ۳ میلیون تومان

گارانتی ویژه

برای محصولات شرکت

مشاوره رایگان

در امور تخصصی