Shopping Cart

مقایسه مصرف انرژی ESP32 در حالت فعال (Active mode) و خواب عمیق (Deep Sleep)

EPS32
فهرست مطالب

مقدمه

همانطور که در مطلب قبلی اشاره کردیم، ماژول ESP32 یکی از محبوب‌ترین ماژول‌های میکروکنترلر مبتنی بر Wi-Fi است و در بسیاری از برنامه‌های قابل حمل IoT کاربرد دارد. ESP32 یک کنترلر قدرتمند است که از برنامه نویسی دو هسته ای پشتیبانی می کند و همچنین از بلوتوث کم انرژی (BLE) داخلی پشتیبانی می‌کند که انتخاب خوبی برای برنامه های قابل حمل مانند دستگاه های iBeacon، GPS Trackers و غیره است. نگرانی اصلی این پروژه‌ها باتری پشتیبان و مصرف انرژی آن است. برای کاهش مصرف انرژی ESP32 در زمانی که نیازی به حالت فعال (Active mode) نیست، می تواند به حالت خواب عمیق (Deep Sleep) برود. در نتیجه مصرف انرژی و باتری کاهش می‌یابد. در این پروژه، ما میزان مصرف انرژی ESP32 در حالت فعال (Active mode) و خواب عمیق (Deep Sleep) بررسی خواهیم کرد.

تجهیزات مورد نیاز

برای مقایسه مصرف انرژی ESP32 در حالت فعال (Active mode) و خواب عمیق (Deep Sleep)، از Devkit V4.0 مبتنی بر ESP32 از Espressif استفاده می کنیم که دارای رابط USB به UART و همچنین سایر پین اوت های ESP32 برای اتصال آسان است. برنامه نویسی آن نیز با Arduino IDE انجام خواهد شد. مشابه پست قبلی پروژه به این ترتیب است که با فشار دادن یک دکمه به حالت خواب عمیق می‌رود و با فشار دادن دکمه دیگری از حالت خواب عمیق بیدار می‌شود. برای تشخیص وضعیت ESP32، یک LED با زمان روشن شدن 1000 میلی ثانیه چشمک می زند. در حالت خواب، خاموش خواهد شد.

ESP32

برای مقایسه مصرف انرژی ESP32 در حالت فعال (Active mode) و خواب عمیق (Deep Sleep)، ابتدا مدار و برنامه موجود در پست زیر را اجرا می‌کنیم، سپس آزمایش‌ها را انجام می‌دهیم.

آزمایش نحوه عملکرد در هر حالت

جهت مقایسه مصرف انرژی ESP32 در حالت فعال (Active mode) و خواب عمیق (Deep Sleep)، مدار مورد نظر (در پست قبل) را بر روی بِرِدبُرد پیاده سازی می‌کنیم و برای اندازه گیری جریان از یک مولتی متر استفاده می‌کنیم. در این آزمایش جریان مصرفی توسط مدار در حالت فعال تقریباً 58 میلی آمپر است اما در حالت خواب عمیق، جریان تقریبا 4 میلی آمپر است. تصویر زیر مصرف جریان در حالت فعال ESP32 را نشان می دهد.

مصرف انرژی ESP32 در حالت فعال (Active mode)

در حالت خواب عمیق، مصرف فعلی به حدود 3.95 میلی آمپر کاهش یافته‌است، تصویر زیر میزان مصرف جریان حالت خواب عمیق ESP32 را نشان می‌دهد.

re

اگرچه در حالت خواب عمیق، مصرف جریان ESP32 تقریبا 150 uA است. اما جریان مصرفی ثبت شده برای این برد ESP32 Devkit تقریباً 4 میلی آمپر است. این به دلیل وجود CP2102 و رگولاتور خطی موجود در برد است. این دو المان به تغذیه 5 ولت متصل می‌شوند. همچنین یک LED تغذیه تقریباً 2 میلی آمپر جریان مصرف می‌کند. بنابراین، به راحتی می‌توان تشخیص داد که ESP32 در حالت خواب عمیق (Deep Sleep)، انرژی بسیار کمی نسبت به فعال (Active mode) مصرف می‌کند که برای پروژه‌های دارای باتری بسیار مفید است.

ارسال رایگان

برای سفارشات بالای ۳ میلیون تومان

گارانتی ویژه

برای محصولات شرکت

مشاوره رایگان

در امور تخصصی