آموزش ساخت مدار ساده انتقال توان بی سیم – شارژر بی سیم

روشهای انتقال توان بیسیم
فهرست مطالب

مقدمه

در این پست قصد داریم آموزش ساخت مدار ساده انتقال توان بی سیم بسازیم که بتواند LED را به صورت بی سیم در چند سانتیمتری روشن کند. این روش پایه و اساس ساخت شارژر بی سیم است.

انواع انتقال توان بی سیم

سه پروتکل اصلی برای انتقال توان بی سیم وجود دارد که عبارتند از: انتقال قدرت کوپلینگ القایی، لیزری و مایکروویو

در پروژه ساخت مدار ساده انتقال توان بی سیم قصد داریم مدار انتقال توان بی سیم مبتنی بر القایی را بسازیم و در مورد این مفهوم عمیق‌تر تحقیق خواهیم کرد.

انتقال توان جفت القایی بیشترین استفاده تجاری از پروتکل است. می‌توانید آن‌ها را روی شارژ بی سیم تلفن هوشمند، مسواک برقی، کلیدهای شارژ از راه دور ماشین های لوکس و غیره مشاهده کنید.

می‌توان این پروتکل را با ترانسفورماتور معمولی مقایسه کرد که در آن سیم‌پیچ‌های اولیه و ثانویه از نظر الکتریکی جدا شده و توسط هسته آهنی ترانسفورماتور کوپل شده‌اند.

شارژ القایی شامل تبدیل الکتریسیته به میدان مغناطیسی متناوب فرکانس بالا است که توسط سیم‌پیچ فرستنده تولید می‌شود و سیم‌پیچ گیرنده میدان مغناطیسی فرکانس بالا را می‌گیرد و به جریان AC فرکانس بالا تبدیل می کند و یکسو می‎‌کند. 

روشهای انتقال توان بیسیم
شمای کلی انتقال توان بیسیم

راندمان انتقال توان القایی به “ضریب تزویج” بستگی دارد، سیم‌پیچ فرستنده و گیرنده باید در فرکانس یکسان تشدید شوند. حداکثر بازده سیستم در فرکانس تشدید آن به دست می‌آید و فرکانس تشدید با ظرفیت خازن و اندوکتانس مدار تعیین می‌شود.

F=1/2xpix(LxC)

F فرکانس بر حسب هرتز است

L اندوکتانس در واحد هنری است.

و C ظرفیت بر حسب فاراد است.

با فرض اینکه اگر فرکانس تشدید 100 کیلوهرتز است، باید ولتاژ نوسانی در 100 کیلوهرتز را به سیم‌پیچ فرستنده اعمال کنید. سیم‌پیچ گیرنده نیز باید فرکانس تشدید یکسانی داشته باشد و در نتیجه به راندمان خوب و برد انتقال بی سیم طولانی‌تری دست خواهید یافت.

نمونه مدار و توضیحات

نمونه مدار انتقال توان بیسیم
نمونه مدار انتقال توان بیسیم

مدار از اجزای کمی تشکیل شده و به راحتی قابل ساخت است. سیم‌پیچ فرستنده از 10 دور سیم تشکیل شده است. برای سیم‌پیچ ترجیحا از سیم‌های ضخیم استفاده کنید و برای ترانزیستور BD139 نیز از هیت سینک استفاده کنید.

ساخت سیم پیچ

سیم پیچ

سیم‌پیچ گیرنده دارای 10 دور و قطر 5 سانتیمتر است (یا 10 دور با هر قطری) اما اطمینان حاصل کنید که سیم‌پیچ فرستنده و سیم‌پیچ گیرنده قطر یکسانی دارند.

ایا برای انسان خطر دارد؟

بله. ایمنی انتقال توان بی سیم به این بستگی دارد که سیگنال شما چقدر قدرتمند است و از چه پروتکلی استفاده می‌کنید. محصولات تجاری مانند شارژر بی سیم تلفن هوشمند برای استفاده بسیار ایمن هستند و قبل از ورود به بازار چندین تست ایمنی را پشت سر گذاشتند. مانند سیم پیچ تسلا که در اتاق جرقه می‌زند، الکتریسیته را از طریق هوا منتقل نمی‌کنیم و قبل از انتقال یک شکل از انرژی را به شکل دیگری تبدیل می کنیم. شارژرهای القایی ایمن هستند و اگر انگشت خود را بین سیم پیچ Tx و Rx قرار دهید، شما را دچار شوک الکتریکی نمی‌کند. تا به امروز هیچ خطر مستندی به دلیل انتقال انرژی بی سیم وجود ندارد.

تیم تحقیقاتی کیمیا الکترونیک

آخرین مقالات

آموزش رایگان گیت git - جلسه پنجم - استفاده از تگ

آموزش رایگان گیت – جلسه چهارم

جلسه چهارم
آموزش کار با شاخه‌ها
در این جلسه قصد داریم که به شما مفهوم برنچ‌ها را آموزش دهیم و نحوه استفاده از آن و دستورات ضمیمه آن نظیر chekout و merge را آموزش دهیم.

مطالعه کامل »
ارسال رایگان

برای سفارشات بالای ۳ میلیون تومان

گارانتی ویژه

برای محصولات شرکت

مشاوره رایگان

در امور تخصصی